Amedia vant internasjonal INMA-pris

Amedia vant internasjonal INMA-pris

Amedia gikk helt til topps i kategorien «Best Execution of Print Advertising» og fikk bronse i kategorien «Best Execution of native Advertising» under årets utgave av INMA Global Media Awards. Amedia fikk prisene for sine Citröen-kampanjer med tittelen «Leading the fight on grey».

Totalt deltar rundt 800 bidrag fra store deler av verden i denne INMA-konkurransen. I år har Amedia vært på offensiven. Tildelingene skjedde nettopp i Washington.

Kampanjen for bilmerket Citröen ble gjennomført i tidsperioden 25.08.17 til 15.10.17. Citröen-kampanjen hadde sine målgrupper i byene Moss, Fredrikstad og Sarpsborg i Østfold. Citröen skulle få en ny oppfattelse, blant annet via nummer-1-mediene i de respektive byer; nemlig Fredriksstad Blad, Moss Avis og Sarpsborg Arbeiderblad både på nett og papiravis.

- Dette er fantastisk for oss. Sånn går det når du legger sammen kjærlighet for lokalmiljøet, kjærlighet for lokalt næringsliv med lokale forhandlere som byr på seg selv. Da finner du og skaper gull, sier konserndirektør Victoria Schultz i Amedia.

Dette er den beste prestasjonen for Amedia Salg og Marked noensinne i INMAs internasjonale konkurranse.

- At vi får gull i «Best Execution of Print Advertising» og bronse i kategorien «Best Execution of native Advertising» viser at vi har løst saken på en særdeles god måte, målt opp mot global konkurranse. Dette er ikke mindre en enormt motiverende for Amedia og vår satsing på lokalinnholdsmarkedsføring, hvor vi kan utkonkurrere de fleste i Norge med vår lokale kunnskap og innsikt - kombinert med et sterkt ønske om at våre lokale kunder skal lykkes. Vi går derfor for flere gull fremover, sier Victoria Schultz i Amedia.

Den røde tråden i kampanjen var nettopp å endre en kanskje litt grå og kjedelig oppfattelse av Citröen til noe fargerikt og spennende. Ideen var å finne en grå vegg i bybildet, eller montere opp tomme lerreter. Så skulle målgruppen inviteres til å komme og dekorere den ved bruk av paintball-geværer og/eller vannballonger fylt med maling. Ideen ble utviklet i samarbeid med McCann.

Blant resultatene av kampanjen var at vurderingsgraden av Citröen vokste vesentlig, at kjennskapen økte stort, at utsagnene om Citröen ble sterkt forbedret og at kampanje-testene gikk til himmels.

Konserndirektør Victoria Schulz i Amedia Salg og Marked har nettopp fått på plass Sara Narvhus Oksdøl til å ta ansvaret for inntektsstrømmen innholdsmarkedsføring. Hun kommer fra Nettavisens Spray. Amedia og Nettavisen har samme eiere. Og på innholdsmarkedsføring har Amedia Salg og Marked og Spray slått seg sammen.

Innholdsbyrå Spray leverer både lokale og nasjonale kampanjer i 63 aviser over hele landet.
Daglig leder i Spray Sara Narvhus Oksdøl mener prisdrysset i Washington viser at norsk innholdsmarkedsføring holder høy internasjonal klasse.
- Citroën-kampanjen ble meget godt mottatt av både oppdragsgiveren og avisleserne i Moss, Fredrikstad og Sarpsborg da den ble lansert høsten 2017. Det er veldig gledelig at en lokal kampanje i Østfold kan nå så høyt opp i en prisutdeling med bidrag fra hele verden, sier Narvhus Oksdøl.

Spray er et selskap i kraftig vekst, og i løpet av sommeren kommer byrået til å ha 25 ansatte.

- Etterspørselen etter innholdsmarkedsføring fortsetter å øke blant annonsørene – både lokalt og nasjonalt. Spray er det byrået i Norge med lengst erfaring innen innholdsmarkedsføring, og når vi kan tilby kampanjer på Nettavisen og i 63 lokalaviser, har vi en distribusjonskraft som ingen andre mediehus i Norge kan matche, sier Narvhus Oksdøl.

Les mer om prisvinneren her

Foto: Amedias team på INMA Global Media Awards i Washington gjorde en solid prisfangst. Fra venstre Regine Garfjeld Sandberg, senior analytiker i Amedia Salg og Marked, Petter Sisselberg, Key Account Manager i Amedia Salg og Marked, Eivor Jerpåsen, nyhetsleder i Tønsbergs Blad, Beate Carlsen, salgssjef strategisk kundeteam i Amedia Salg og Marked, Danny Pellicer, kommersiell innholdssjef i Spray, Rikke Monsen, strategisk rådgiver i Spray.