BYRAA Bodø vant «Tett På»

BYRAA Bodø vant «Tett På»

annonsenMed en reklamekampanje for Nattbussen og appen Billett Nordland, for Bybuss Bodø og Nordland Fylkeskommune, vant BYRAA Bodø Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» for 1. tertial 2018.

«Tett På» er en konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Markeds lokale medier. Hvert tertial kåres en vinner – i tillegg kåres en totalvinner ved årets slutt.

Med en annonse med et bilde av en sølete kvittering fra den lokale kebabrestauranten, og med teksten «La dette bli kveldens siste kvittering. Nå kan du endelig reise billettløst med nattbussen. Last ned appen …», så skulle man få folk i Bodø til å laste ned appen – samt reise uten papirbillett.

- Det er veldig gøy å vinne «Tett På» med nettopp denne kampanjen, fordi den er ekstra lokalt forankret. Mange bodøværinger drar innom denne kebabrestauranten på vei hjem fra byen. I tillegg er den plassert rett ved inngangen til taxikøen, så det er det ultimate stedet å konvertere folk over på nattbussen. Med annonsen ønsket vi å skape oppmerksomhet rundt å reise billettløst på en humoristisk måte – og det synes vi at vi har klart, sier Tom Rainer Thuv, daglig leder i BYRAA Bodø.

- I BYRAA fokuserer vi alltid på den gode idéen. Ofte kan enkle løsninger være de beste, så lenge grunnidéen er god. Noe vi kanskje har lyktes godt med denne gangen, sier Thuv.

- Så må vi få gi honnør til markedsavdelingen i Nordland Fylkeskommune, som alltid gir oss fritt spillerom og oppfordrer til kommunikasjon som overrasker og gjerne får folk til å dra litt på smilebåndet, forteller Thuv videre.
- En liten «fun fact» er at selve kebabkvitteringen i annonsen er ekte vare, og dukket opp etter en god runde lønningspils med BYRAA, avslutter Thuv.

I juryens begrunnelse står det følgende: «Når Nordland fylkeskommune lager en billett-app til nattbussen, må det kommuniseres. Løsningen er en fin annonse med en lokal vri. Håper dere lager kebab-appen også. Gratulerer! ».

Vinnerkampanjen var å finne i Avisa Nordland.

Bak vinnerkampanjen fra første tertial sto følgende team: Tom Rainer Thuv (daglig leder/AD), Mari Ruus (tekstforfatter) og Liss Marie Jakobsen (designer).

I kriteriene til prisen står det blant annet at bidragene skal være lokalt forankret og godt fortalt til lokalsamfunnet. Konkurransen er åpen for kampanjer både på print og digitalt, og reklamebyråer, kreatører og kreative team har anledning til å delta.

I juryen sitter juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S & B-N, Pia Ølstad fra SMFB og Vegard Kvalvaag fra Amedia Marked.

Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og ad:tech-konferansen i 2019. Vinneren offentliggjøres på Gullblyanten 2019.

Bilde: Deler av vinnerteamet. AD Tom Rainer Thuv og tekstforfatter Mari Ruus.

Bilde: Vinnerannonsen

For mer informasjon, kontakt kommunikasjonsansvarlig Anette F. Gulbrandsen i Amedia Marked på anette.gulbrandsen@amedia.no eller mobil 958 46 003.