50 prosent vil besøke kjøpesenteret sitt

Det norske folk ønsker å handle på kjøpesenter. Mens 45 prosent mener at det er trygt å handle på kjøpesenter i disse dager, sier kun 16 prosent det motsatte. Det slår en fersk undersøkelse foretatt av Syno, på oppdrag fra Amedia, fast.

Halvparten av de spurte svarer at de har planer om å besøke et kjøpesenter de neste 14 dagene. 53 prosent av mennene svarer at de har planer om å besøke et kjøpesenter, mens 46 prosent av kvinnene sier det samme. Det er i aldersgruppene 18-22 år (53 prosent) og 56-80 år (56 prosent) hvor de i størst grad har kjøpesenter-planer.

Therese Wærholm- Geografisk ser vi forskjeller mellom fylkene når det gjelder besøk hos kjøpesenter. Vi ser for eksempel at det i Viken og Vestland er en høy andel som planlegger å besøke kjøpesentre, mens det er langt færre i Oslo som har slike planer, sier analytiker Therese Wærholm i Amedia.

På spørsmålet «Har du planer om å besøke kjøpesenter de neste 14 dagene?» svarer 53 prosent ja i Viken og 60 prosent i Vestland. Lavest prosent med ja finner vi i Oslo, der kun 41 prosent svarer ja.

- Det er trygt å handle på kjøpesenter i disse korona-tider, mener de fleste. 45 prosent svarer Ganske/Veldig trygt på spørsmålet «I hvilken grad anser du det som trygt å handle på kjøpesentre nå om dagen?». Vi ser imidlertid at det er langt flere menn enn kvinner som mener at det er trygt. Dette forklarer nok også hvorfor det er flere menn enn kvinner som planlegger kjøpesenter-besøk. Her svarer 53 prosent av mennene at det er trygt, mens 37 prosent av kvinnene svarer det tilsvarende, sier Therese Wærholm.

16 prosent av de spurte betrakter det fortsatt som utrygt å handle på kjøpesenter.

- Kjøpesentrene trenger å overbevise flere om at man kan besøke kjøpesentrene på en trygg og forsvarlig måte, spesielt kvinner, sier Wærholm.

- Kjøpesentrene må kommunisere hvilke tiltak de har iverksatt for å bedre sikkerhet for kundene. Her har de kommunikasjonsoppgaver. Og da bør de kommunisere via medier som er troverdige, slik som lokalavisen er, sier Therese Wærholm.

Undersøkelsen fra Syno viser også at det er flere grunner til at folk ønsker å besøke kjøpesentrene fremfor å handle på nett.

På spørsmål om hvorfor man velger å oppsøke et kjøpesenter fremfor å handle på nett, svarer 59 prosent at de liker å se varen fysisk, 53 prosent vil ha varen med en gang og 51 prosent svarer at de vil støtte lokalt næringsliv.
Mens kvinner i noe større grad enn menn svarer at de vil se varen fysisk, så svarer menn i noe større grad enn kvinner at de trenger varen med en gang.

Regine Garfjeld Sandberg- Yngre oppsøker kjøpesenter fremfor å handle på nett når de trenger en vare med en gang. Mange liker også å se varen før kjøp. Eldre liker i større grad å se varen fysisk i butikk. Felles for alle aldersgrupper er at de er opptatt av å støtte lokalt næringsliv, og nevner det som grunn til å besøke kjøpesentre fremfor å handle på nett, sier senioranalytiker Regine Garfjeld Sandberg i Amedia.

I undersøkelsen blir det også spurt om hvordan de helst vil motta tilbud/informasjon fra kjøpesentre. Her svarer 44 prosent e-post, 37 prosent kundeavis og 24 prosent lokalavis.

Mens yngre ønsker å motta tilbud på e-post, Facebook og SMS, så ønsker de over 36 år å motta tilbud på e-post, kundeavis og i lokalavis.

- Kundeaviser og lokalaviser står svært sterkt hos mange – spesielt de over 36 år. Lokalavisen har høy tillit og troverdighet – og er for mange limet i lokalsamfunnet. Dette gir en unik mulighet for kjøpesentrene når de skal kommunisere med kundene, sier senioranalytiker Regine Garfjeld Sandberg i Amedia.

Tidligere undersøkelser og kampanjetester viser nemlig god effekt for annonsørene i lokalavisen, både på print, digitalt og ikke minst DM.

- Vi ser tydelig fra Syno’s undersøkelse at kjøpesentrene har et udekket kommunikasjonsbehov akkurat nå. Samtidig som svært mange gjerne vil besøke sentrene, er det også endel som er usikre på hvor trygt det er. I tillegg er ønsket om å støtte lokalt næringsliv sterkt tilstede hos folk, sier Garfjeld Sandberg.

For mer informasjon, kontakt Anette Færevik Gulbrandsen, leder for Marked og Kommunikasjon, på anette.gulbrandsen@amedia.no og/eller 958 46 003.

Bilde 1: Regine Garfjeld Sandberg, senioranalytiker i Amedia.
Bilde 2: Therese Wærholm, markedsanalytiker i Amedia.
Bilde 3: Bilde av kjøpesenter, fra artikkel på Retailmagasinet.no

Undersøkelsen er foretatt av Syno på oppdrag fra Amedia, i perioden 30. april til 7. mai 2020. Totalt ble det gjort 1 004 intervjuer av personer i alderen 18 til 90 år. Undersøkelsen er landsrepresentativ og gjort via webpanel.

Artikkelen kan du også lese på Retailmagasinet.no