6 av 10 prioriterer lokalavisen

    Publisert: 31. august 2016
    Tag: Innsikt

    En undersøkelse fra mai måned foretatt av Respons Analyse på oppdrag for Amedia Marked, viser at lokale medier prioriteres som den viktigste informasjonskanalen i lokalsamfunnet. 

    En undersøkelse fra mai måned foretatt av Respons Analyse på oppdrag for Amedia Marked, viser at lokale medier prioriteres som den viktigste informasjonskanalen i lokalsamfunnet. Hele 58 prosent sier i undersøkelsen at lokalavisen på nett eller papir er den viktigste kilden for å holde seg oppdatert på hva som skjer i lokalsamfunnet.

    Pål YngveMens 60 prosent av mennene svarer lokalavisen, svarer 56 prosent av kvinnene det samme.

    - Dette viser hvor sterkt lokale og redaksjonelle medier står i Norge. De lokale nettavisene og papiravisene har høy tillit hos befolkningen. Folk er bevisste på hvor de går når de skal bli ajourført på hva som skjer i sitt lokalsamfunn, sier Pål Yngve Ødegård, Analysesjef i Amedia Marked.

    Drøye 1 200 respondenter i et landsrepresentativt utvalg i aldersgruppen 16 år+ var med i undersøkelsen.

    Når det gjelder alderskategorier, svarer 42 prosent i aldersgruppen 35 år og yngre at lokalavisen på nett eller papir er den viktigste kilden for informasjon. 55 prosent svarer tilsvarende i aldersgruppen 35 til 54 år, mens hele 75 prosent svarer det samme i aldersgruppen 75 pluss.

    De som er aller mest tilbøyelige til å svare lokale medier i undersøkelsen, er befolkningen i Hedmark og Oppland. Her svarer 64 prosent lokalavisen.

    Mens lokalavisen på nett eller mobil havner på førsteplass når det gjelder hvilke tjenester de ønsker å benytte for å holde seg orientert om hva som skjer i lokalsamfunnet, kommer sosiale medier på andreplass.

    57 prosent svarer nemlig lokalavisen på nett eller mobil når de får spørsmålet «Hvilke tjenester foretrekker du å benytte når du skal holde deg orientert om hva som skjer i lokalmiljøet?». Videre svarer 56 prosent sosiale medier, 53 prosent lokalavisen papiravis og 23 prosent kommunens nettsider.

    - Sammenstiller vi lokale nettaviser samt lokalavisen på papir, så er det ingen tvil om den dominante posisjonen som lokale medier har i Norge. Det er en viktig basis og en kulturbærer som holder lokalsamfunnene sammen, sier Pål Yngve Ødegård.

    For mer informasjon, kontakt Pål Yngve Ødegård, Analysesjef i Amedia Salg og Marked AS på mobil 907 31 655 og/eller Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    Foto: Pål Yngve Ødegård, Analysesjef i Amedia Marked

    Design og utvikling av Bonefish.no