Geelmuyden Kiese helt til topps i «Tett På»

Geelmuyden Kiese helt til topps i «Tett På»

Med en reklamekampanje for Sparebankstiftelsen DNB vant Geelmuyden Kiese Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» for 2019. Kampanjen ble vinner av tertial nummer tre – og gikk like godt til topps når status for hele 2019 skulle ferdiggjøres.

Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og Advertising Week i 2020. Vinneren ble offentliggjort under Gullblyanten-utdelingen fredag 6. mars.

- Ja, de kan bare begynne å pakke kofferten. En strålende kampanje fra start til mål. Flott bruk av virkemidler som traff målgruppene og kommunikasjon som passet svært godt i Amedias kanaler, sier konserndirektør i Amedia Victoria Schultz.

«Tett På» er en konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Markeds lokale medier. Hvert tertial kåres en vinner – i tillegg kåres en totalvinner ved årets slutt. Nå er sluttoppgjøret for 2019 klart.

Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftelse som gir støtte til allmennyttige tiltak. Siden 2002 har stiftelsen gitt støtte til nærmere 8 000 prosjekter som skaper engasjement, involverer frivillige og gir et positivt bidrag til barn og unge.

Stiftelsen ønsket og ønsker at flere organisasjoner og foreninger på Østlandet skal vite at det er mulig å søke støtte hos dem. For å øke antallet relevante søknader var det viktig for byrået Geelmuyden Kiese å enkelt kommunisere hva man kan søke om og hvilke tiltak som støttes.
Kampanjen hadde som målsetting å inspirere lag og foreninger til å sette i gang prosjekter som kan skape glede i deres nærmiljø, samt gi flere mulighet til å realisere eller videreutvikle sine eksisterende prosjekter. Gjennom flere kampanjer har Geelmuyden Kiese synliggjort virkelige, lokale prosjekter som har blitt realisert med midler fra Sparebankstiftelsen DNB.

SykkelklubbDe ulike annonsene/reklamefilmene har vært geografisk målrettet – for å treffe personer som har kjennskap til ulike lokale prosjekter. Kampanjen har derfor vært både lokal og regional i form og innhold. Etter kampanjen som ble kjørt i perioden 01.07.2019 – 30.08.2019, økte brukere på landingssiden med 30 % og antall søknader gikk opp med 24 %.

I juryens begrunnelse står det følgende:
«Vinneren av Tett På 2019 er et godt stykke lokalt fokusert reklamearbeid som har funnet kjernen i budskapet i gode lokalhistorier med lokal frivillighet og engasjement.
Kunden ønsket å nå ut til lokale ildsjeler og fortelle dem at de nå kunne søke midler til sine hjerteprosjekter. Annonsene kommuniserer fellesskap og nærmiljø på en emosjonell og velbalansert måte».

 Bak vinnerkampanjen fra tredje tertial står følgende team: Hanna Rolland Sverdrup (Art Director), Erik Lysø (Tekstforfatter), Ada Lea (Digital rådgiver), Paal Nygaard (Digital rådgiver), Anette Sandbu (Produsent), Lisa Canneaux (Prosjektleder) og Hans Geelmuyden (Kundeansvarlig). Involverte hos Sparebankstiftelsen DNB var Marit Fagnastøl (Kommunikasjonssjef) og André Støylen (Administrerende direktør).

I kriteriene til prisen står det blant annet at bidragene skal være lokalt forankret og godt fortalt til lokalsamfunnet. Konkurransen er åpen for kampanjer både på print og digitalt, og reklamebyråer, kreatører og kreative team har anledning til å delta.

I juryen for 2019 satt juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S & B-N, Knut Røse i Schjærven reklamebyrå og Christine Aannerud fra Amedia Marked.

- Konkurransen i årets utgave av «Tett på» var svært så tøff. Vinneren skilte seg imidlertid godt og positivt med sin engasjerende kommunikasjon – hvor man også spilte på følelser. Kampanjen fungerte hele veien – og leverte resultater i toppklasse, sier Victoria Schultz i Amedia.

Amedia Marked gjør oppmerksom på at Sparebankstiftelsen DNB i 2016 sto bak oppkjøpet av Amedia-konsernet og da opprettet Amediastiftelsen som nå eier Amedia.